?

המלצות להתמודדות מול איום סכינאים

המלצות להתמודדות מול איום סכינאים

 לאור האירועים האחרונים התבקשתי לכתוב מספר המלצות להתמודדות עם האלימות ולשיפור יכולתנו להגן על עצמנו. כאנשי קראטה יש לנו כלים ויכולות ולכן גם אחריות לתרום ולעזור לאוכלוסייה  במקרים כאלו. לדעתי זו מחויבותנו אולם ברור שמדובר בעניין של בחירה.

ההמלצות הבאות יכולות לעזור ולשפר את ההתמודדות שלנו עם ההתרחשויות גם בפן האישי וגם לסייע לנו להיחלץ לטובת הכלל. באופן כללי הן מחולקות להמלצות בעלות אופי מנטאלי ותודעתי ולהמלצות בעלות אופי פיזי/טכני. באופן טבעי לא תמיד החלוקה היא ברורה ובהחלט יש שילוב בין השניים. בכל אופן אין בהן "הוראות הפעלה" להתמודדות מול איום ספציפי, שכן איני מאמין ב"אימון בהתכתבות" אולם כל אחד יכול לאמץ מספר עקרונות שהם ברורים ולעיתים מאוד בנאלים ומובנים מאליהם ונשענים על ההיגיון הבריא- אך צריך להציפם לתודעה ולשבצם ביום יום, זה לא תמיד טבעי לכל אחד. אני מאחל לכולנו לצלוח את התקופה הזו בשלום ואף למצוא בה הזדמנות להתעצמות והתחזקות. חזק ואמץ.

 ההמלצות מחולקות להמלצות לאנשי קראטה וכן המלצות לקהל הרחב אשר אינו מיומן מנטלית ופיזית בהתמודדות עם מצבים מסוכנים מסוג זה.

ראשית עד כמה שזה נשמע בנאלי – שמור על שיגרת אימונים רציפה וקבועה!! התכונן לעימות קודם כל בכך שתישאר חד ומלוטש מבחינה טכנית ותנועתית. במידה ואינך מתאמן זה הזמן להתחיל.

 במידה והינך מיומן באומנויות לחימה – התייחס אל עצמך כאל אחד מהכוחות שמטרתם ויכולתם להתערב ולהציל את הכלל בעת אירוע. ראה בעצמך כחלק מהפתרון למצב הקיים. הדבר ייתן לך תחושת אחריות ושליחות ויסיע לך לבחור להתערב באירוע אלים/ מסוכן אך יותר מכך  ייתן לך תחושת שליטה שכן אינך חלק מהקורבנות שמחכים לפיגוע וזקוקים להצלה אלא לוחם שמחכה ומגיב נגד המפגע, באם יידרש. הדבר נשמע פשוט אולם מדובר בשינוי תודעתי עצום ואולי החשוב מכל.

במידה ואינך מיומן באומנויות לחימה דאג להתרחק מהמקום ולאפשר לבעלי היכולות להגיב ולנטרל את האיום בלא לחשוש לחייך. אם ביכולתך לסייע לאחרים להתרחק מהמקום, עשה זאת.

 אם בחרת להיות זה שיגיב במקרה כזה וגם אם הבנת שאינך מיומן ועליך להתחמק מהאירוע  – אמור לעצמך  ושכנע את עצמך שאתה מוכן לעימות ושהוא אכן צפוי להגיע מתישה. זה רק עניין של זמן. איננו מקווים לכך כמובן, וסטטיסטית גם אין חובה שאכן הדבר יקרה, אולם ההחלטה תעזור לך להיות מוכן ובעל תגובה מהירה יותר באם באמת יקרה הדבר. הנפש "תדלג" על שלב "הלחימה או בריחה " מאחר והינך יודע כי אתה במצב של המתנה לקראת העימות והתרחשותו פחות תהמם ותפתיע אותך

תדרך את עצמך באופן קבוע גם בכל האמור לעיל וגם בעניינים אחרים כמו מה תעשה אם תזהה מצב זה או אחר. מה תעשה אם תיקלע לאירוע במקום זה או אחר. כדאי לבצע זאת תוך דימוי שגרת היום שלך ותוך התייחסות למקומות שבהם תהיה. יש להתייחס לכל אירוע ולכל מקום לגופו ואין מתכון אחיד לכולם. אנו מכירים את הטריק שהצגתי גם מהצבא ועבודת כוחות הביטחון. אומנם לא תמיד יש קשר בין התדריך ובין המציאות אך הדבר מסייע לקצר את זמן התגובה.

השתמש באירועים השונים שקרו לאחרונה כתרחישים שונים (דריסה, דקירה, ניסיון חניקה, זריקת אבנים, ירי ניסיון לינץ וכו') כתסריטים להתאמן בהם בדמיונך. הרץ את הסרט בראש וראה את עצמך מתפקד באירוע. בחר את תגובתך בכל תרחיש ונסה לחיות בעיני רוחך את האירוע. ככל שתיכנס עמוק יותר לתהליך ה"דימיון המודרך" של התרחיש תטמיע יותר מהלקחים ותהפוך אותם לחלק מארגז הכלים שלך לרגע האמת.

במידה ואינך מיומן דמיין תרחישי התחמקות ובריחה במקרה של תקיפה הרץ תרחישים ומקומות שונים ואת דרכי היציאה מהם. אל תהיה מופתע. זהה נקודות אלו לעצמך במקומות בהם אתה מרבה להיות.

שימו לב שעד כה דיברתי על תודעה ורגש, לא בכדי שנהיה פרנואידים חלילה אלא מתוך ההבנה שהחלטה שקיבלת, להילחם בסיטואציה מסוכנת אינה טבעית לאדם מין השורה ומצריכה שינוי תפיסתי – תודעתי והפנמה עמוקה ויותר מכך, תחזוקה של מנטליות זו בחיי היום יום.

נהוג לומר כי השגרה היא הבעיה הגדולה ביותר מכיוון שהיא נותנת ליריב הזדמנות לתכנן פגיעה במהלך ידוע מראש. לרוב  שגרת יומנו אינה ניתנת לשינויים גדולים ולכן: בחן את שגרת יומך וכן של יקירך. חפש נקודות תורפה כגון הליכה לצד כביש – חושפת אותך לפיגוע דריסה, הליכה ליד אתר בניה לתקיפה אחרת, המתנה לאוטובוסים ריצת ג'וגינג באזור מבודד בלילה, קניות בסופרמרקט לא מאובטח וכן הלאה. חפש מענה שירחיק אותך ואת יקירך מהקרבה והחשיפה לנקודות אילו. אם הדבר אינו אפשרי – הצפת נקודות התורפה לתודעה כפי שהצגתי קודם – היא סוג של הכנה והתמודדות.

נסה לייצר הרגלים של שמירה על עצמך ועל יקירך כגון נעילת דלתות וחלונות סגירת שערי חצרות, נעילת דלתות הרכב לאחר כניסתך אליו, הפעלת אזעקות, ליווי ילדים וזקנים למחוז חפצם והשגחה עליהם. שמירת קשר רציף יותר באמצעות הטלפון.

 התארגן על כלי נשק או הצטייד באמצעים שיעזרו לך בעימות. בעלי נשק – טוב יעשו עם ילכו שנשקם עליהם- אך לא גלוי (ניסיון חטיפת נשק הינו פופולרי), גז מדמיע, שוקר, סכין קפיצי וכו'. וודא שלילדים אין גישה לאמצעים אילו אך הם עדיין זמינים ובהישג ידך. תרגל הגעה מהירה אליהם והזכר לעצמך מדי פעם את עובדת קיומם!

דע והכר את מקומם ופריסתם של כוחות הביטחון וההצלה סביב מגורך וסביב אזורי שגרת יומך. כך תוכל להזעיק אותם בעת הצורך או להתקרב אליהם  בעת אירוע – ניידת באזור בתי ספר, כניסות לתחנות אוטובוס רכבת וכו'

דע והזן את מספרי הטלפון של כוחות הביטחון לחיוג מהיר. תרגל!

באם מתרחש אירוע חשוד או שיש לך תחושה לא נוחה ממישהו – תפוס יוזמה והזעק את כוחות הביטחון וכוונם. נסה להישאר בקשר עין  עם ההתרחשות וכך תוכל לעדכן את כוחות הביטחון בזמן אמת

צמצמם את הרגלי השיחה בטלפון ו SMS למינימום ההכרחי בעיקר כאשר הינך במקום לא בטוח, אם כי גם  במקום כזה תתכנה הפתעות… בצאתך לדרך תדרך את עצמך (שוב!) וגלה עירנות לסביבתך. חשוב שתיראה עירני ודרוך (כך תהפוך למטרה לא אטרקטיבית) אך אל תהייה קופצני ועצבני זה ישדר את ההיפך

כשאינך במקום בטוח למשל במקרה של תנועה ממקום למקום היה קשוב לסביבה נסה לזהות התרחשויות חריגות מבעוד מועד – התקהלויות, מבטים התקרבות לא רגילה, המולה

אמן את עצמך בזיהוי, סיווג ותיוג אנשים, פעולות והתרחשויות . כך תעורר את היכולת של לזהות גירויים וסימני אזהרה

לאירועים אלימים יש לעיתים קולות אופייניים: צעדי ריצה פתאומיים, נפילת  חפצים , צעקות קטועות. לחילופין קיימת גם תופעת "השקט שלפני הסערה" בעיקר כשהסביבה יודעת שעומד להתרחש אירוע (ואתה לא). נסה להיות קשוב וער לצלילים האלה שמקדימים את ההתרחשות ותוכל להימנע ממנה או להתכונן  לקראתה.

אמן את עצמך  באיתור חפצים חשודים ולחילופין חפצים שתוכל לעשות בהם שימוש אם יתרחש משהו. הסביבה משופעת בכאלו וזיהוים יסייע להישאר ער לסביבה ולשפר את האמצעי תגובה שבידך

 בכלל שימוש בחפצים ועזרים מומלץ מאחר וביכולתו לשפר את מצבך ויעילותך מול תקיפה ולתת יתרון הרתעה, לספק זמן ומרחב תמרון ומרחק מתוקף. כמו שציינתי קודם רצוי שיהיה ברשותך הצמודה ציוד כזה אך הסביבה עשירה בהם וזה רק עניין של תרגול זיהוי ומודעות להימצאם ולאפשרות השימוש בהם. זכור גם חול ואבנים אשר נזרקים לעיני התוקף עשויים לעכב אותו ולאפשר לך זמן בריחה או תגובה.

למרות האמור לעיל לא רצוי להישען ולהסתמך רק על השימוש בציוד כזה. לא תמיד הוא בנמצא או מספק יתרון על פני טכניקות שאתה מאומן בהן. יותר מכך, ניסיון הגעה לאמצעי כזה עלול לבוא על חשבון ביצוע תנועת הגנה או התחמקות אינסטינקטיבית ושימת לב למכה. ולכן גש לאמצעי שכזו בהזדמנות הראשונה שלא ע"ח תגובה גופנית יעילה וראשונית.

כדי לזהות גורם מאיים התמקד בחריג. הופעה והתנהגות חריגה ושלא מתאימה לקונטקסט היא האמצעי הטוב ביותר שלך להתכונן מול גורם מסוים ולהעלות את רמת החשד כלפיו. במקרה של זיהוי חשוד/חשד לא לאפשר לו להגיע לעמדת יתרון(כגון להיות בגבך או להתקרב מדי)

אם הבנת שיש אירוע/עימות בסביבתך אך אינך מזהה התקפה מידית, בו אתה נחלץ לעזרה, אל תגיע בידיים ריקות!!! אסוף בדרכך כלי/חפץ מזדמן או הוצא את מה שהכנת כדי שישמש נשק בעימות. הדבר משפר מאוד את סיכוייך מהסיבות שמנינו.
אל תהסס להגיב!!! כאיש קראטה ובעיקר אם הינך מיומן יש בך רפלקסים ואינסטינקטים חדים. סמוך עליהם, אל תהיה פסיבי או תימנע בתגובה בשל  בושה, אי נעימות או מבוכה. תמיד אפשר להקפיא מצב, לחייך ולחזור לרגיעה אך לא להיפ. הגב קלוט את חומרת המצב והחלט אם להיכנס ללחימה או להרגיע. כאדם מין השורה ושאינו מיומן מספיק בכדי להגיב ובמידה והינך מרגיש לא בטוח הזעקת אנשי ביטחון או בריחה עדיפים על פני הפגעות. אל תתבייש להזעיק עזרה.

זכור אם החלטת להילחם בצע הכל בשיא המהירות ובשיא הכוח. אל תתחיל בזהירות מוגזמת מתוך מטרה לבחון את המצב. הכרע אותו מיידית, יש חשיבות עצומה לקטיעת המומנטום של העימות.

 היה קולני!!!  צעק והזהר את הסביבה "מחבל, עצור, דקירות, פיגוע" כך תגרום לסביבה להגיב למתרחש ולבוא לעזרתך- שנמצא בלב הסערה. אם תצעק לפני התקיפה- כי זיהית שהיא פורצת, קיים סיכוי רב שתסכל אותה  או תיטול ממנה את העוקץ.

זהה את עצמך בכל דרך וכל הזמן אל מול הסביבה ובעיקר מול כוחות הביטחון שמגיעים לזירת האירוע בעיקר אם עשית שימוש  בכלי נשק כל שהוא או שהיית מאוד אקטיבי בסביבה. במידה וישנם כוחות ביטחון באיזור ציית להוראותיהם, אל תהווה עוד גורם מטריד עבורם

בעת קרב פנים אל פנים, הכה לנקודות תורפה ורק לנקודות תורפה. אל תבזבז מכות (תחמושת) על מכות "ריקות" שאין להן אפקט מסיים קרב. היה מודע במיוחד למגבלות הטכניקה בשל בעיות הנובעות מלבוש/ציוד שאתה נושא. העדף טכניקות בסיס פשוטות וקלות לביצוע. בעיטות גבוהות ותנועות מורכבות אחרות עלולות להיות מאוד מסוכנות אלא אם כן אתה סופר מיומן בהן.

 הגנה התמקד בעיקר על הגנת ראשך. כמעט כל מכה למקום אחר תתקשה לגרום לינטרול מיידי. אך פגיעה בראש עלולה בקלות לערער אותך. יותר מכך התמקדות יתר בהגנות, תמנע ממך להתרכז בהתקפה על היריב והכרעתו.

ישנן עוד המלצות רבות בכל ההיבטים מהכנה נפשית ועד ביצוע טכניקות כאלה ואחרות אולם קצרה היריעה וממילא לא תוכל לזכור וליישם הכל. מספיק שתבחר כמה עקרונות מובילים לדעתך, תחדד את התודעה והבנה שבמצב החריג בו אנו נמצאים כאשר יש בעיה חריגה תראה את עצמך כחלק מהמערך הלוחם והמגן. האימונים שבדוג'ו וההתגייסות הכללית  ישלימו את הכנתך ומוכנותך לתפקד בעימות מסוג העימותים שלצערנו פוקדים את רחובותינו יום-יום.

 אני תקווה שאיש מאיתנו לא ידרש להעמיד את עצמו ואת ההמלצות הללו למבחן וכי עצם ההתכוננות והאימונים הקשורים בהם יעזרו לנו להפוך לאנשי קראטה טובים יותר שמחוייבים לשלום ואחווה. אך באם נידרש את משוכנע שנתרום את חלקינו

בברכה

אסף כהני יודאן

דוג'ו מגשמים

Share the Post

About the Author

Comments

No comment yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *