?

הדרך ל"ירימי"

הדרך ל"ירימי"

NOTES FOR THE IRIMI CLINIC – THE ROAD TO IRIMI

June 6, 2008 – Jim Sagawa

(באדיבות שוטוקאן קראטה אמריקה SKA )

ג'ים סאגוואה מסביר "ירמי הוא אבן היסוד העליונה בשיטת הקראטה של אושימה. דרך הקראטה של אושימה מבחינתו משמעותה: אימון באומניות לחימה ודרך חיים בהתאם לעקרונות שהתווה סאנסי אושימה. לכל אדם תהיה הפרשנות שלו והישום שלו לתפיסה זאת, אך על פי התנסויותיו כותב המאמר מאמין כי רעיון אבני היסוד הוא בעל ערך. לתפיסתו יש שש עקרונות עיקריים. למרות שכמובן ישנם עוד ישומים וטכניקות, ניתן לגלותם ולהבינם בהקשר לאבני היסוד. במידה מסויימת ניתן לטעון שכל אבן יסוד מושתת על קודמתה ולכן הן יכולות להילמד במהלך ההתקדמות הרוחנית. מסיבה זו מציין כותב המאמר, אנחנו לא מלמדים חגורות לבנות את "השער לשמים" (טן נו מון) לפני שהם לומדים לבצע אויזוקי איכותי.

ירמי הוא אבן היסוד הגבוה ביותר בשיטתו של אושימה אך על מנת  להגיע אליה יש לחתור קודם לכן להבנת אבני היסוד הקודמות לה. שיטתו של אושימה היא מה שהכתוב מגדיר כאימון וכאורח חיים על פי הנלמד מסאנסי אושימה.

לתפיסת הכותב ישנן שש אבני יסוד עיקריות. כמובן שיש יותר טכניקות וישומים אבל ניתן להגיע להבנה שלהם בהקשר של אבני היסוד. במידה מסויימת כל אבן יסוד מושתת על הקודמת לה, כך שניתן ללמוד אותן בהתאם להתקדמות התודעה. זאת הסיבה שבשלה אנו לא מלמדים חגורות לבנות את "שער השמים" לפני שהם רוכשים אויזוקי איכותי.

היסודות הם:  קידה – קימא –  אויזוקי – טן נו מון – טאי סאבקי –  ירמי

קידה 

כל אימון מתחיל ומסתיים בקידה. זה מסמל את הכבוד והוקרת התודה, בעבור מה שהבכירים העניקו לך ובעבור השיעור והשיטה. זוהי הכרה, בערכו של יריב הפועל ברצינות והתחייבות לתת את הטוב ביותא.

קימא 

הקימא עובר דרך הכל וקושר הכל יחד. הקימא הוא שמאפשר לכל קיהון, קאטה וקומיטה להיות אמיתיים ומבוססים על קרב אמיתי. לדוגמא, מתחילים צריכים ללמוד לבצע אגרוף טוב באופן מידי וללא מחשבה. אחרת יריב רציני עשוי לתקוף ולשתק אותך על ידי שבירת ידיך וזרועותיך. המודעות והלמידה של הקימא תומכת ומקדמת את ההבנה והישום, במהלך התקדמותך בלמידת אבני היסוד.

לדברי אושימה ישנם מספר גורמים המשפיעים על הקימא. הוא מציין אותם בספרו " Notes on Training"

הבדלים בגודל ומשקל: במקרה שכל היתר הוא שווה בין היריבים הרי שהיריב הכבד והגדול יותר הוא בעל היתרון

נקודות תורפה: גם מתאמן  קטן יכול להרוס יריב גדול  על ידי שימוש בנקודות תורפה.

מלאות לעומת ריקנות: שליטה בנשימה תיזמון גישה ורוח הן יתרון חשוב.

ביצוע אידיאלי לדברי אושימה "מעצמו יש את החוזק" ההבנה לתפיסתו כוללת את התנועה ולא רק את העמידה הסטטית.

איוזוקי

האויזוקי מכיל יסודות משמעותיים עבור כל יתר הטכניקות וישומן. האויזוקי דורש אומץ והתחייבות. תרגומו החופשי הוא "חיפוש" של היריב, אבל בישומו הוא דורש נשימה ומעבר התנועה דרך היריב ולא רק על גבי היריב. ניסיון לבצע אויזוקי ללא הקימא המתאים, עלול לסכן את המבצע. מנגד, קימא טוב מאפשר לך לשלוט ביריב שלך. חסימה טובה ביותר תתבצע באותה הגישה ובתנועות הדומות מאוד לאילו של האויזוקי.

תרגול:

התקפות :

ירידה לצד

ירידה ואז איוזוקי צד

איוזוקי סטנדרטי בזנקוצו עם איקיטה חזק

איוזוקי מכל עמידה כולל עמידת היאמה

חסימות: ישנן שלוש סיבות לחסימה (על פי ה Notes on Training )

התחמקות מההתקפה

הריסת הקימה של היריב

תגובה להתקפה

לחסימה אידיאלית יש שתי דרישות

יש להשתמש במקסימום אנרגיה על הנשימה הטובה ביותר

ניצול כוחו של כל הגוף

הוכחה לחסימה איכותית היא כאשר יריב קטן יחסום באופן יעיל יריב גדול ממנו

בתרגילים הבאים החוסם מתחיל מעמידת מוצא (יואי) כמו בתרגול של איפון קומיטה:

גדאן בראי: חסימה בסיסית הליכה אחורה לזנקוצו עם גיאקוצ'וקי.

בכדי לחדד את הדגשת הקימא בכל ההתקפות מומלץ לעסוק בשתי התקפות :

התקפת אויזוקי

התקפת מאיגרי

הליכה קדימה כדי לחסום:

יש לחסום את הגוף של היריב ולא רק את היד

התקפת איוזוקי

התקפת מייגארי

אודואקה

חסימה בסיסית הליכה אחורה לזאנקוצו עם גיאקוצוקי מספר וריאציות:

התוקף – התקפת איוזוקי:

המגן:- לך אחורה כדי לחסום. חסום את הגוף של היריב ולא רק את היד

התוקף- התקפת אויזוקי.

המגן – שוטואוקה:

חסימה בסיסית – הליכה אחורה

חסימה עם בראי (שבירה)

חסימה עם הטיה של שורש כף היד

התוקף – התקפת איוזוקי ביד ימין

המגן – לך אחורה כדי לחסום כאשר רגל שמאל בפנים

השתמש היד קדמית פתוחה להצליף על כתף היריב

יד קידמית לבראי (שבירה) על גוף היריב

לך אחורה רגל ימין בפנים

יד קדמית לבראי על גוף היריב

לך קדימה (חדירה) עם המתניים וללא חסימה

עשה את כל תרגילי החסימה אבל מזאנקוצו כמו במקרה של ג'ו איפון קומיטה

טה נו מון – שער השמים 

דרך התרגול הטובה ביותר היא כאשר הבכירים תוקפים את המתחילים. על ההתקפה להיות אמיתית. על היסוס של המתחילים או נסיון התחמקות יש להגיב במכה (אבל בשליטה)

מטרת הבכירים היא לעורר פחד אצל המתחילים. על המתחילים ללמוד לצעוד קדימה למרות החששות, לחדור דרך הפחד ולנטוש את האגו.

תרגול

חלק את הקבוצה לזוגות מתחיל ובכיר.

בכיר צריך ללמוד לתקוף את מגוון המתחילים בצורה מלאה, בלי להתכונן וללא עדויות לכוונתו.

ההתקפה היא אויזוקי לגובה ג'ודאן וההתקפת נגד היא גיאקוצ'וקי לגובה שודאן.

בהתקפות אין חסימות, אין תנועות נלווות אין היסוס אין לקיחת נשימה לפני התנועה. יש ביטוי מתמשך של קימא "הכה את התוקף" – הליכה ישר קדימה.

אם המתחיל יגיב להתקפה בניסיון להכות את הבכיר ולסמן בלבד, על הבכיר להגיב בהתקפת איוזוקי עם המתחיל ביצע את התרגיל נכון – ההתקפה הישרה של הבכיר לא תפגע. אם טעה תפגע בו ההתקפה.

טאי סאבקי – התחמקות הגוף 

באמון בדוג'ו מומלץ שהמתחילים יתקפו את הבכירים

תרגול:

סיבוב האגן. כל זוג יתרגל במחזוריות על פי ספירה ולאחר מכן באופן חופשי.

המתגונן עומד בעמידת יואי התוקף מתקיף באויזוקי לגובה חזה.

המגן מהוה עבור התוקף מטרה ומאפשר לו לתקוף. עליו לעמוד כמטרה כמה זמן שרק אפשר ורק בשניה האחרונה לסובב את המותנים על מנת לחמוק מההתקפה ללא הגנה.

רגלי המתגונן לא יזוזו. המטרה היא שהמתחילים ירכשו התקפה חזקה וכנה, יפתחו תחושת מא קרוב וילמדו לשלוט בתנועה קדימה על ידי שימוש בקימא חזק מהטאנדן.

טכניקה מתמשכת עבודה בזוגות תחת הנחיה. התוקף בדרגה נמוכה, המתגונן בדרגה הגבוה.

המגן  בכל עמידה, התוקף בהתקפת אויזוקי לגובה חזה לנקודת פתח הלב, אבל יתקדם בסופו של דבר לכל נקודה.

הכותב ממליץ להתקדם קדימה על מנת לשלוט בהתקפה ללא חסימה. אם המגן מתחמק מצופה מהתוקף להרגיש בזאת ומידית להכות את המתגונן.

כאשר התוקף נע קדימה מותני המתגונן יישארו מאוד קרובות למתני התוקף אך לא יפגשו. התחושה שהתוקף צריך לקבל היא שלמרות שהתקפתו היא הכנה והנחושה ביותר, המתגונן הצליח לשתף פעולה ולא להתנגש.

הגישה של המתגונן כאמור איננה של התחמקות או בריחה אלא ספיגה.

התרגיל הזה הוא הזדמנות עבור הבכירים לעבוד התקפות חזקות ומוחלטת (להתקדם לכיוון הירמי) ובאותו הזמן לאפשר למתחילים אימון בונה.

כדי לשפר התקפות מוחלטות, הבכירים צריכים לעבוד מול שורה של שלושה עד ארבעה מתחילים. על הבכיר לשלוט בהתקפה ולהתקדם כל הזמן. הדבר לא יכול להיעשות ללא קימא.

ירמי – חדירה של הגוף 

הנקודה החיונית היא לזהות  מתי גופו של היריב מחליט לתקוף ולהציב את גופך בזמן. התנועה שלך צריכה להיות לפני שהיריב התחיל את תנועות, לפני שהמודעות של היריב מזהה את החלטת גופו. סאנסי אושימה אומר "מאטה זה לא ירימי" כלומר החלק המשמעותי היא לא טכניקת ההתקפה אלא זיהוי כוונת הגוף של היריב ופעולה על פיה.

יותר מכל החלקים האחרים בקראטה זה אינו יכול להיות מושג רק על ידי דיבור עליו אלא דורש אימון מול יריב ועל פי תנועת הגוף שלו .

הירמי לא יכול להתבצע ללא קימא.

תרגול 

קבוצות על פי דרגה מכל עמידה התוקף תוקף לגובה החזה או הפנים

המתגונן נע ללא כל שימוש באגרופים. המתגונן צריך לנצח את התוקף באמצעות תנועת הגוף קדימה בלבד.

המתגונן משתמש במאיטה. בסופו של דבר יהיה מסוגל להושיט את הזרוע ולאחר מכן לאסוף אותה על מנת למנוע פגיעה בעוד היריב מתקדם במהירות מלאה.

זוהי משמעות של תיזמון כאשר המתגונן קולט את כוונתו המלאה של גוף היריב.

אין להשתמש במקרה כזה באורקן מאחר והוא דורש שתי תנועות. גיאקזוקי דורש הבנה מלאה של המא והתיזמון.

עבודה מול מדריך 

המתגונן משתמש באויזוקי. לרוב הדבר מסוכן מידי ולכן מומלץ רק לדמות התקפה כזו. הדבר דורש מהמתגונן לקלוט את כוונת הגוף של התוקף ולהגיב באויזוקי ולהחזירו בעוד התוקף מבצע את האויזוקי הטוב ביותר שלו.

שיעורי בית 

נסה ליצור תחושה של מספר אנשים

כאשר נכנסת לדוג'ו נסה לחוש את האטוספירה של כולו

/ הדרכה

Share the Post

About the Author

Comments (1)

  1. :

    Kudos to you! I hadn't thhogut of that!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *