?

שק ומקיווארה

שק ומקיווארה

מסטר פונקושי מתאמן על מקיווארה

מאת מאיר וקסמן

שק ומקיווארה הינם חלק משורת עזרי אימון המשמשים לעזר באימוני הקראטה . אליהם מצטרפים גומיות, משקולות וכן כלי נשק שונים ומגוונים החל מסאי,  בוקן, חרב, בו, נונצ'אקה ועוד.
היחס שלי לעזרים היה תמיד אמביוולנטי. מצד אחד קרא פרושו ריק ו-טה יד וביחד אומנות היד הריקה. ואכן אחד האלמנטים היפים בקראטה שלנו הוא הפשטות. איננו נזקקים לעזרים שונים ומשונים כדי להפיק אימון טוב. אפילו הגי אינו הכרחי. שני מטר מרובע של רצפה ואפשר להפיק אימון מצויין. ואכן במשך השנים מצאתי עצמי מתאמן במקומות בלתי אפשריים החל מחדר צר במלון דרך עמדה על גג בעזה, מחלקה סגורה בביח (יחד עם תלמיד מאושפז) וכמובן בכל מקום אפשרי בחיק הטבע. זהו גם כף לא נורמלי וגם אופציה מצויינת להגדיל את היקף האימונים. לא צריך שום דבר ואף אחד כדי להפיק אימון טוב .
מצד שני יש תועלת בכל עזרי האימון שהזכרתי. רבות מטכניקות הקרטה שלנו נובעות מטכניקות של כלי הנשק המסורתיים. כדי לשפר את הבנת הטכניקה ניתן להיעזר בכלי הנשק ולגלות שהאחיזה שלהם היתה הבסיס לאגאוקה , אודאוקה וטכניקות רבות אחרות. אך היתרון העיקרי של עזרים הוא תפקידם כמראה. באימון אנו עושים תנועות , צועקים בכל הכח ובטוחים שהיריב מת. אבל האם אנו מסוגלים בכלל לעצור אותו ? להשפיע על שיוויהמשקל שלו ? להחזיק מעמד כאשר 80 או 100 קילו שועטים לעברנו במהירות?.
באימונים נהגתי לעיתים מזומנות להשאר ללא תזוזה מול אויצוקי או מאיגרי . ברוב המוחלט של המקרים , כולל מול חגורות שחורות, התוקף לא הזיז אותי (ולא הזיק לי ) כלל. הדבר אינו נובע מחוזק שלי. אני לא בנוי ריבועים ריבועים. ההתקפה פשוט איננה יעילה ו/או מתפרקת בנקודת הפגיעה . הדגמה כזו טובה מכל הסבר ושולחת את המתאמן עם תיסכול בריא שיכול להיפתר רק במירוק ושיפור הטכניקה.
לרוע המזל הדגמה כזו אינה אפשרית תמיד . כאן באים לעזרתנו השק והמקיוארה. הם עוזרים לנו לקבל תחושה אמיתית האם הטכניקה חודרת/עוצרת או לא . בנוסף, האימון מול עצם ממשי ולא מול נקודה דמיונית עוזר למקד את הטכניקה ולתת לה נקודת סיום מוגדרת במקום קרן שנגמרת באינסוף .
אימון כזה עוזר גם לוודא שהמפרקים נעולים ולא יתפרקו בשעת התנגשות. ולסיום, אימון זה הוא גם אימון אירובי מצויין לשמירת הכושר הגופני.
בצד המקום החשוב של מכשירים אלו, כמראה וככלי לשיפור הטכניקה, חשוב לציין גם את המגבלות שלהם.
השק והמקיוארה מתאימים רק למתאמן מיומן, עם טכניקה מגובשת הרוצה למדוד ולשפר אותה בטווח העליון. למתאמן שעדיין לא רכש את הטכניקה הם לא יועילו וקרוב לוודאי שאפילו יזיקו.
העזרים מפתים להפעיל שרירים וכח, כדי לקבל אימפקט, ועלולים לקלקל את הטכניקה ולהעביר אותנו לעבודה שגויה. כמו כן עלול המתאמן לוותר על כניסת האגן שכה חשובה לנו וליפול על השק עם החלק העליון של הגוף מרוב רצון לייצר אימפקט מרשים.
מבחינה בריאותית, בטכניקה מול משקל כבד או קפיץ חזק יש החזר של ההאנרגיה לאבר ההולם ודרכו לכל השלד. בזמנו ביצעתי אימונים של אלף טכניקות על שק ועבדתי מול מקיוארה שבנויה מבולם זעזועים של מכונה לייצור בלוקים. קרוב לודאי שאימונים אלו אחראים לחלק משמעותי מניזקי השלד מהם אני סובל כיום.
באשר למיקוד הטכניקה בנקודת הפגיעה , אימון מול פיסת נייר או בד תלוייה משרת את המטרה באותה מידה ,כמו שק ואולי טוב יותר , והוא מומלץ לעיתים מזומנות , הן בכתובים והן על ידי מאסטרים שפגשתי. אימון בעזרת גומייה מחזק את פריצת האגן קדימה , להבדיל מכתפיים וחלק הגוף העליון , והוא מומלץ ביותר.

לסיכום. אימון באמצעות שק ומקיוארה יכול לתרום רבות בתנאי ש:
o הטכניקה בוגרת ומגובשת.
o השק במשקל קל
o המקיוארה בנויה נכון (ראה הוראות התקנה ב KARATE DO KYOHAN ע' 256 והוראות אימון ב KARATE DO NYUMON ע' 53).
o האימון נעשה בכמויות סבירות, על מנת לבדוק ולתקן את הטכניקה , ולא באלפי תנועות שבאות לבנות אותה.

/ הדרכה

Share the Post

About the Author

Comments (1)

  1. :

    Holy Toeold, so glad I clicked on this site first!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *