העלון הדיגטלי של עמותת שוטוקאן אושימה דוג’ו קראטה-דו בישראל

מהדורה מספר 2, אוגוסט 2022

פתח דבר

בספרו על מומחה אומניות הלחימה מאסטר ניר מלחי, שחיי חיים סוערים ומתמודד עם מחלה סופנית, כותב עומר ברקמן על רפואה ולחימה; על פי התפישה המערבית, הוא כותב, רפואה ואמנות לחימה הם שני הפכים; הראשונה עוסקת בתיקון נזקים והשנייה ביצירה של נזק. בתפישה המזרחית, לעומת זאת, שתי האומנויות נקשרות זו בזו. שתיהן התפתחו מהפילוסופיה הסינית שרואה את גוף האדם כמייצג בזער אנפין של העולם כולו. מחלה, עפ”י התפישה הזאת, נוצרת כשיש חסימה אנרגטית בגוף, כלומר כשהצ’י לא זורם כמו שצריך. לפי עקרונות הרפואה המזרחית, הטיפול הוא הוליסטי ונוגע לשחרור החסימה הזאת. אותו צ’י שאנו עוסקים בו בקראטה, כמרכיב החיוני בעוצמה של הלוחם, הוא גם המרכיב החיוני לריפוי של הגוף. אם נניח רגע לפילוסופיה, ברור לכל מי שמתאמן לאורך זמן, שאומניות לחימה ובריאות קשורים זה בזה קשר הדוק. הקראטה, אם נעשה נכון, שומר אותנו בריאים בגופנו וגם בנפשנו. את המהדורה הנוכחית של שוטו-כאן אנחנו מקדישים לנושא של קראטה ובריאות מזוויות שונות. קריאה מהנה.

*הספר, המורכב ברובו משיחות שערך ניר מלחי עם אמני לחימה שונים, בהם שיהאן אלי כהן, ממולץ בחום.

על הדרך האחת: טיפול ולחימה

מאת גבו וייס, סאנדאן, ראש דוג’ו נצר סרני ופסיכותרפיסט מוסמך

“The true understanding is that the mind includes everything; when you think something comes from outside, it means only that something appears in your mind. Nothing outside yourself can cause any trouble. You yourself make the waves in your mind. If you leave your mind as it is, it will become calm. This mind is called, Big Mind.”

Zen Mind Beginner’s Mind / Shunryu Suzuki Roshi

מילדותי ניתנה לי הזכות להלך בשתי הדרכים, קודם בדרך הקראטה ואחר כך בעולם הטיפול. בהליכתי זו בשתי הדרכים, יצא לי לפגוש במורים (אם ישירות ואם בעקיפין) שעזרו ועוזרים לי ללכת וללמוד את הדרך. מורים אלו, ברגישותם, ענוותם וחכמתם, עזרו לי לפתח את היכולת להבין…שזו דרך אחת” (מתוך הקדמה לספר בודותרפיה על העקרונות המרפאים של אומניות הלחימה).

על קראטה, בריאות והצ'י שביניהם

מאת נשיא הבי.בי.סי גודאן יניב פסו

בבואנו לדבר על קראטה ובריאות, הייתי מתחיל בשאלה, מה היא בריאות? אני חושב שההגדרה צריכה לכלול חיוניות וכח חיים, חופש תנועתית ותודעתית, גמישות וחוזק פיסי ונפשי, יכולת החלמה והשתנות בהתאם למצב וכן רמת סטרס/לחץ נמוכה. אין זה אומר שלא חולים או לא נפצעים – חלק מהבריאות וחיזוק מערכת החיסון הוא להיות גם חולה!

המדריך הקצר לחימום נכון ומתיחות

מאת סאנדאן שמואל גולדברג, פיזיותרפיסט מוסמך

איזה מתיחות חשוב לבצע מבחינה בריאותית? לפני האימון, אחרי? סטאטי או דינאמי? מחפשים תשובות? המאמר הזה בשבילכם!

ישנם מספר מרכיבים חיוניים להכנה לפני כל אימון ספורטיבי באשר הוא, ובפרט לאימון אומנויות לחימה.

מרכיבי ההכנה:
1. מתיחות
2. סיבולת לב ריאה
3. שיווי משקל
4. הרפייה

במאמר זה נעסוק במרכיב הראשון: מתיחות לפני ואחרי אימון.
מזה זמן לא מבוטל, ניטש ויכוח בין אנשי המקצוע, לעיתוי הנכון שבו צריך לבצע את המתיחות, האם אידיאלי לבצע מתיחות לפני אימון או שמא לבצע מתיחות אחרי האימון ?

דוג'ו אחד: ביקור בדוג'ו תל-אביב

מדור קבוע, מאת סאנדאן, גדעון גלבוע, עורך העלון

כפי שנהוג לומר בתוכניות האירוח האמריקאיות את האורח הבא, או במקרה שלנו את הדוג’ו הבא אין צורך להציג…כל מי שהתאמן אפילו מעט זמן בעמותה שלנו, כנראה היה שם פעם אחת לפחות, הדוג’ו הראשון של שוטוקאן בישראל, קיים כבר חמישים ושתיים שנה. הסיפור של הדוג’ו הזה, הוא במידה רבה הסיפור של שוטוקאן, המקור, ממנו הלכו וצמחו מאמנים, דוג’ואים ומתאמנים רבים. למעשה הדוג’ו מחזיק בכמה שיאים שאני די בטוח שהם נכונים גם ברמה עולמית: למעלה ממאה חגורות שחורות יצאו מדוג’ו תל אביב, 17 גודאנים, 12 ראשי דוג’ו פעילים וגם שלושה דורות של חגורות שחורות בקראטה במשפחה אחת.

20 עקרונות

מדור קבוע, מאת סאנדאן, מוטי סיבוני, דוג’ו גאולים, מיקי דותן, ירושלים
מתוך הספר: “עשרים העקרונות המנחים של הקראטה”. המורשת הרוחנית של מאסטר Gichin Fonakoshi.

עקרון שני: אין התקפה ראשונה בקראטה

״חרב לא צריכה להישלף בפזיזות לעולם״ היה קוד ההתנהגות החשוב ביותר בחיי היום יום של סמוראי. חיוני היה עבור האדם המכובד של אותם ימים לשאת את הדברים עד לקצה גבול יכולתו בטרם ינקוט בפעולה. רק לאחר שהמצב מגיע לנקודה שבה לא ניתן להכילו יותר נשלפת הלהב מנדנה. זה היה השיעור הבסיסי ביותר של ה-Bushido (דרך הלוחם) היפני.

מאסטר פונאקושי על קראטה ובריאות

הובא ע”י סאנדאן מוטי סיבוני מתוך: “קראטה דרך חיים” בהוצאת כתר.

“לא תהיה זו הגזמה אם אומר שכמעט כל תשעים שנות חיי הוקדשו לקראטה-דו. הייתי תינוק חולני למדי, וגדלתי והייתי ליליד חלש ורפה. זו הסיבה שהוחלט, כאשר הייתי עדיין צעיר מאוד, שכדי להתגבר על המגבלות האלה עלי להתחיל ללמוד קראטה. ואכן עשיתי זאת, ובמעט מאוד התלהבות בתחילה. אך ככול שחלפו השנים, בתקופת שנותיי האחרונות בבית הספר היסודי, כאשר החלה בריאותי להשתפר באורח בולט, החל גם העניין שלי בקראטה לגדול. במהרה, כך נוכחתי, הטיל עלי הקראטה מעין כישוף. התמכרתי לחלוטין במחשבה ובגוף, בלב ובנפש, להשגת היעד הנכסף – השליטה באומנות הקראטה. אכן, הייתי פעם ילד חלש, הססן, ומכונס בעצמו: אך בבוא העת, כאשר הייתי לגבר חשתי עצמי חסון, עז-רוח וידידותי.

אימונים אחרונים - אימונים אחרונים - אימונים אחרונים

חודשים יוני, יולי היו משופעים באימונים ופעילויות של העמותה כולל:

  • אימון ראשי דוג’ואים, דוג’ו רענן רוט, תל אביב
  • אימון ים
  • אימון שחורות דוגו גאולים ירושלים
  • אימון סאנדאנים, דוג’ו קריית אונו

נתראה באימונים!

אימון סאנדאנים בהדרכת גודאן חיים מזרחי וגודאן יניב פסו

מאת סאנדאן גדעון גלבוע

יש לציין שהמנהג של אימון המועבר ע”י שני גודאנים הוא מבורך. ראשית, יש לנו הרבה כאלה בעמותה; בכירים, שיוכלים לתרום ולהעשיר את הידע שלנו, ושנית, עצם החוויה של למידה משני מורים שונים באותו אימון ותשומת הלב להבדלים ביניהם ולדגשים השונים בזמן אמת מעניינית ומלמדת אף היא. האימון הזה גרם לי להזכר כמה זה יכול להיות נחמד להשיל מעצמך את האגו ופשוט לבוא ולספוג את החומר. כסאנדאן הצעיר ביותר בחדר, שרק עבר לא מכבר את המבחן, הרגשתי שאין ממני שום צפייה מיוחדת ש”אצליח” ואני יכול פשוט להגיע וללמוד ולהכשל ולנסות שוב. תחושה משחררת! שהלוואי ואוכל להמשיך לאחוז בה בכל אימון באשר הוא ללא קשר לדרגות שלי או של אלה מסביב. בצד המקצועי, עבדנו על נגא וואזה, אירימי, לונג מא וקצת קאטה. כל החלקים היו מעניינים ומוסיפים, אך אירימי ולונג מא במיוחד כשבעזרת חיים ויניב התחלתי ממש לחוש כמה התרגילים האלה הם כל כך הרבה יותר מנטליים ממה שנראה מבחוץ.

הודעות

חגיגות חמישים שנה לשוטוקאן קנדה

בהמשך החודש, יוצאת משלחת מכובדת של שוטוקאן ישראל לאירוע בקנדה. המשלחת כוללת את השיהאן שלנו, נשיאי שוטוקאן, 8 מועמדים לדרגת גודאן שיבחנו באירוע, בכירים נוספים ומתחרים. בהצלחה לכולם!

נשיאי שוטקאן ובכירים נוספים ימשיכו משם לאימונים של שבוע בדוג’ו המרכזי אצל סנסיי אושימה.

אימון מיוחד קיץ 2022

ההרשמה לאימון, אשר יתקיים בחול המועד סוכות, בעיצומה. המהרו להרשם.

עלון שוטו כאן

עורך: גדעון גלבוע

דרוש: מעצב/ת גרפי/ת מכיר Word Press / Elementor שיוכל לשדרג את הנראות של העלון שלנו.

רוצים לכתוב, להתראיין, להזמין אותנו לאימון אצלכם בדוג’ו? אנא פנו אלינו:

  | gngilboa@gmail.com | 054-5664485

USAIsrael
נגישות